در آرمانشهر عصر دیجیتال سیستمها هستند که حرف اول را میزنند قبل از اختراع ماشین چاپ، بشر از سنگ و چوب و تنه درخت برای حکاکی اشکال موردنظر خود استفاده میکرد و در ادامه سومریان با خط میخی منویات خود را روی الواح گلی مینگاشتند و بعدها مصریان از الیاف پاپیروس استفاده کرده و پس از آن کاغذهای پوستی (پوست بز یا گوسفند)جایگزین آن شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمود آموزگار مدیر مسئول نشر «کتابِ آمه» اختراع ماشین چاپ تکثیر انبوه
کتاب را ممکن کرد و علاوه بر ناشران موجب پدیدار شدن مشاغل دیگری در این حوزه شد. از اواسط قرن بیستم، دولت امریکا برای ایجاد شبکه جهانی انتشار تحقیقاتی را تحت نام اینترنت پی گرفت و فضای مجازی در سالهای بعد به بستر مهم و مؤثری برای انتشار آثار، اخبار و انواع محتوا تبدیل شد. عصر دیجیتال تغییرات مهمی در شیوههای انتشار، اطلاعرسانی، خواندن و نوشتن ایجاد کرد. چنین تبلیغ میشد که عصر چاپ باید جای خود را به عصر دیجیتال بدهد. نیکلاس کار، نویسنده و پژوهشگر امریکایی که آثار متعددی در حوزههای اقتصاد، تکنولوژی و فرهنگ تألیف کرده و کتابهایش به بیش از بیست و پنج زبان
ترجمه شده است، در کتاب: The shallows! what the internet is doing to our brains شرح مبسوطی از عصر دیجیتال به دست داده است. این کتاب در سال 2011 نامزد دریافت جایزه پولیتزر شد و تنها اثری از نیکلاس کار است که به زبان فارسی ترجمه شده است. علاوه بر محمود حبیبی که این اثر را به فارسی برگردانده و نشر گمان آن را منتشر کرده است، امیر سپهرام نیز ترجمه دیگری از اثر عرضه کرده و انتشارات مازیار آن را چاپ کرده است. کتاب به چگونگی شکلگیری فضای مجازی و آغاز عصر دیجیتال پرداخته و ضمن بررسی محاسن و معایب آن و تغییراتی که در حوزههای کسب و کار، تکنولوژی و فرهنگ ایجاد کرده است به تغییرات ایجاد شده در نوع خواندن و نوشتن و فهمیدن نیز پرداخته است و بالاخره اینکه به تأثیرات عمیق عصر دیجیتال بر حقوق مالکیت فکری نیز اشارهای داشته است. برنامه جستوجوی کتاب
گوگل که موجب اقامه شکایاتی علیه گوگل شد، بیانکننده این دیدگاه است که برای تطبیق عصر دیجیتال با روح حقوق مالکیت فکری و نص قوانین«کپی رایت» بویژه درخصوص مقررات «استفاده منصفانه» چه راه درازی در پیش است.» گوگل نه فقط کتابهای قدیمی را که دیگر مشمول قانون «کپی رایت» نمیشدند، بلکه کتابهای جدیدتری را که اغلب چاپ نمیشدند اما هنوز حق قانونی نویسندگان یا ناشران آنها تلقی میشدند، اسکن میکرد.گوگل در عمل نشان داد که هیچ تصمیمی برای پیگیری و جلب رضایت صاحبان کپی رایت ندارد.»(ص 315 ترجمه محمود حبیبی) آرمانشهر عصر دیجیتال دیگر متکی به دانشمندان، هنرمندان و فلاسفه نیست. در عصر دیجیتال این سیستمها هستند که حرف اول را میزنند. سیستمهایی که براساس اندازهگیری و دقت طراحی و اجرا میشوند. دیگر تخیل و نظرات شخصی عملاً جایی در عصر دیجیتال نخواهند داشت. از همین رو است که نیکلاس کار از قول مریسا میر از مدیران گوگل نقل میکند که: «ما سعی میکنیم داده محور باشیم... و هر چیزی را محاسبه کنیم... ما در جهان اعداد زندگی میکنیم...» «باید تلاش کنیم تا کلمات را به قطعاتی کمتر انسانی و بیشتر ماشینی تبدیل کنیم.» (ص 294-295 ترجمه محمود حبیبی) و اما نکتهای نیز درباره ترجمه فارسی این اثر: واژه Intelectual Ethic بارها توسط نویسنده استفاده شده است و هر دو مترجم آن را «اخلاق فکری» ترجمه کردهاند. سابقهای از این واژه در فرهنگهای لغت نیست و گفته شده است که این عبارت را نیکلاس کار ابداع کرده است. شاید عبارت «اصول فکری» معادل مناسبتری برای آن باشد. خواندن این کتاب تصویر دقیقتری از جهان پیرامون را بهنمایش میگذارد.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غوغای دروازهبان اشتوتگارت در اینترنت
به گزارش "ورزش سه"، لوتار ماتئوس دروازهبان سابق تیم ملی آلمان در استدیوی پخش اسکای به هیجان آمده از واکنش نوبل، امتیاز را به او داد.
این دروازهبان ۲۷ ساله دیشب تمام تلاشش را برای شکست بایرلورکوزن بعد از ۴۵ بازی بدون باخت انجام داد اما حتی این دبل سیو که همه را انگشت به دهان کرد نیز مانع این اتفاق نشد چراکه لورکوزن در دقیقه ۶+۹۰ روی ضربه آندریچ هافبک ملیپوش تیمش بازی را به تساوی دو-دو رساند آن هم در شرایطی که ضربه ارسالی کاشته فلورین ویرتز مقابل پای آندریچ افتاد و او بدون سختگیری مدافعان توپ را به زیر طاق دروازه نوبل زد.
ویدئو: 331243
در تصاویر پس از مسابقه نوبل با چهرهای ترش شده در حال شماتت خودش دیده میشود. این دروازهبان زردپوش در این سیو استثنایی ابتدا ضربه امینه عدلی را مهار کرد و سپس شوت یوناس هافمن را با رفلکسی باورنکردنی به کرنر فرستاد.
او در این لحظات تسخیر ناپذیر به نظر میرسید اما در نهایت این لورکوزن بود که با خواستن و خواستن و خواستن سد نوبل را شکست.